Att leva med kroniska smärtor- Ett dygn i mitt liv del 2.

På eftermiddagen har jag alltid ett dilemma; låta den sista energin i den smärtande kroppen gå till att laga middag eller att plugga. Problemet är ju att båda är superviktga att prioritera och när jag läser på masterprogrammet i nationalekonomi så måste man studera minst 12h om dygnet, vilket tyvärr är svårt att få ihop när man måste lägga sig ned några gånger per dag, när man måste vänta på att smärtstillande ska verka och när vardagssaker tar slut på energin och skapar för mycket smärta.

 

Vad kan man göra åt detta då? Nja, inte allt för mycket tyvärr. Beroendeframkallande morfinfyllda smärtstillande är ett alternativ som jag kör med dagligen, tyvärr är effekten inte alltid den efterfrågade. Allt för oftast försvinner inte smärtan, man mår galet illa av medecinen, blir trött & frånvarande och man måste öka doseringen med tiden för att få effekt. Det är alltid ett dilemma om man ska ta sina smärtstillande eller inte, vill jag sitta här och ha ont och vara frånvarande eller sittta här och ha lite mindre ont, må illa och vara helt frånvarande..

 

Annars handlar nästintill allt om planering och att göra en avvägning av hur mycket smärta det är värt att göra saker för att sedan inte kunna göra andra saker. Visst är det tråkigt att behöva tänka efter och planera för att vara sängliggandes dagen efter om man ska göra något roligt. Det jobbigaste är ändå vardagliga saker och att inte ha energi och förmåga att göra allt man vill prestera och att kunna umgås och vara social med sina vänner som man önskar. Eller när jag får panik för att det gör ont att känna kläderna mot kroppen, när viden mot huden smärtar och håret mot nacke och axlar får min att vilja raka av allt på en gång.

 

Det gör ont att stå, det gör ont att gå. Det gör ont att sitta och det gör ont att ligga. Ibland blir man så frustrerad och inte vet vart man ska ta vägen. När man ligger nedbäddad och hela kroppen skriker, det gör ont att känna madrassen mot kroppen och det gör ont att andas så kan det vara svårt att veta hur man tar sig igenom detta dag efter dag, men jag tar mig igenom det pga energin jag får från mina nära och kära, genom att engagera mig i spännande projekt och omge mig av människor som ger mig energi i vardagen. Tack för att NI finns där, utan er skulle det vara svårare att kämpa. ♥

Kommentarer
Postat av: E

Tack för att DU finns! Du skapar glädje omkring dig och gör livet lite mer soligt för alla som har privilegiet att komma du tillräckligt nära.



<3

2011-12-06 @ 10:23:40
Postat av: Miss C

Frida: Nix, haha! Städat lite mer idag, men det är en hel del kvar för att alla mina tomtar

ska få plats! Vi tar inte fram julpynt osv förrän den 23:e, så jag hinner nog! :D

2011-12-06 @ 13:11:05
URL: http://missc.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0